fredag 27. november 2015

Travel nisse

Årets oktobernummer av Ett Trykk inneholder tre serier med trinn-for-trinn-forklaringer på fargelegging. Maya har bidratt med distressfargelegging, Cecilie med fargelegging med Prisma-blyanter, og jeg har bidratt med dette North Star Design-motivet fargelagt med Copics.
fargeleggingskort front skråttVi som er i designteamet til Ett Trykk ble sponset med Christmas in Norway-kolleksjonen til Pion Design, og det er ark fra denne serien jeg har brukt på kortet mitt. Jeg hadde brukt opp det meste av det røde jeg hadde da kortet ble laget, så innsidene ble grønne.
fargelegging01Over til fargeleggingen - jeg starter med hudfargene mine. Jeg har brukt BV31, E13, E11, E00, E000, E0000 og til slutt E93 til kinn. Jeg fargelegger mørkt til lyst og begynner der jeg vil at det skal være mørkest med BV31. Det virker kanskje litt snodig å bruke en lillafarge til hud, men når alt er ferdig vil ikke det lilla vises i det hele tatt. Jeg fortsetter med de andre fargene i rekkefølge, lengre og lengre ut med lysere og lysere farger. Jeg går over all huden en gang til med fargene mine, og til slutt legger jeg E93 i kinnene og blender ut med E0000.
fargelegging02Fortsetter med hår, skjegg og pels. Her har jeg brukt W5, W3, W1 og W00. Jeg begynner med W5 der jeg mener det skal være mørkest, og forlenger strekene mine med lysere og lysere farger. Jeg går over flere ganger og fyller inn farge der jeg mener det skal være mer. Jobber i rekkefølge fra mørkt til lyst til jeg føler jeg har nok kontrast.
fargelegging03Trevirke er neste punkt på fargeleggingsplanen. Her har jeg brukt E59, E57, E53 og E50. Jeg starter med E59 inntil strekene som allerede er i motivet, de legger føringene for hvor det mørkeste skal være. Som med de andre fargene jobber jeg i flere lag med alle fargene for å oppnå kontraster mellom mørkt og lyst.
fargelegging04Så kommer brevene og matten på pulten. Jeg har brukt E55, E53, E51 og E50 til noen av brevene, resten av brevene er W5, W3, W1 og W00. Her brtuker jeg samme teknikk som ellers og bygger opp fargene med flere lag. Matten på pulten er laget med confettiteknikk, jeg lager prikker med fargene jeg skal ha og begynner med den mørkeste fargen (her W2), før jeg fortsetter med W1 og W0. Jeg går over hele matten med et strøk W00 for å blende fargene sammen og avslutter med W2 under objektene på pulten som en slags skygge.
fargelegging05Skyggelegging rundt, flamme, gull og svart: Jeg starter med skyggeleggingen rundt. Vanligvis er dette noe jeg tar helt til slutt, men siden nissen skal være rød vil jeg sikre meg mot at jeg drar rødfargen i kantene utover, rødt er nemlig vanskelig å viske bort med blender, så det er best å være på den sikre siden. Jeg starter med BG90 rundt hele motivet, som jeg så blender ut med B0000 og blender til slutt. Flammen og gulldetaljene er farget som resten, med lag på lag fra mørkt til lyst, jeg har brukt YR27, YR23, Y38, Y35 og Y32 til dette. Fjæren og de svarte detaljene er laget med C9, C7, C5 og C3.
fargelegging06For at jeg skulle få forsiden på kortet til å matche til innsiden falt valget på grønt til andre detaljer. Jeg brukte G99, G94 og G82 til dette - som vanlig begynner jeg med den mørkeste fargen, jobber meg utover med de lysere fargene og legger flere lag for å få kontrast og dybde.
fargelegging07Rødt til slutt. Når man tar rødt til slutt minsker risikoen for at man drar med seg rødfargen utenfor det som egentlig skal være rødt. Rødt er nemlig veldig vanskelig å viske vekk! Jeg har brukt E18, E09, E07, R24 og R22 for å få rødfargen min. Ved å bruke farger fra E-gruppen blir rødfargen både dypere og mer brunrød enn om man bare bruker farger fra R-gruppen - da blir det mer rosa. Når jeg først skal ha rødt på julekort vil jeg helst ha en brunrød farge, jeg er ikke spesielt stor fan av rosa til jul. Flere bilder av kortet finnes på bloggen min

Stor klem fra Elin.

Ingen kommentarer: